Škola za XXI vek

Ako se prisetimo kraja prošle školske godine i samo jednog podatka, srpski srednjoškolci napravili su za godinu dana 48 000 000 izostanaka, što je u proseku 160 izostanaka ili 30 radnih dana (vest objavljena u Pressu 16. juna 2011. godine), postavlja se pitanje ozbiljnosti našeg obrazovnog sistema.

S druge strane, podatak da je Srbija na 41. mestu u svetu po broju registrovanih na Fejsbuk stranici, sa 2 660 000 korisnika, podstiče na razmišljanje da neko ili nešto uspeva da privuče pažnju naše dece. U obzir uzimamo podatak da je najveći broj Fejsbuk korisnika mlađa populacija stanovnika Srbije.

Kako nam deca nisu glupa, nego samo nisu motivisana, opet se postavlja pitanje - može li popularnost društvenih mreža da doprinese poboljšanju uspeha naših učenika?

PDIS_SasaPopovic_Skola_za_XXI_vek

Odgovor na ovo pitanje pokušali smo da dobijemo od Saše Popovića, profesora informatike u Nišu. Da podsetimo, Saša Popović je prošle godine izazvao veliko interesovanje tako što je na popularnu mrežu Ju tjub postavio video snimke rešavanja zadataka za završni ispit iz matematike.

Gospodine Popoviću, Vaša pomoć učenicima putem Ju tjuba je izazvala različite reakcije javnosti, ali i različit stav kolega. Šta Vi mislite o tome?

      Moj rad zasniva se na ideji da obrazovanje bude besplatno za sve. Znam da su bile prisutne različite reakcije. Postoje različite grupe ljudi i oni reaguju najčešće na jedan od ovih načina. Prva grupa ljudi ne voli promene i oni se klone bilo kakvih promena. Druga grupa ljudi čeka da vidi kako će to sve da prođe, pa ako zaživi, oni će se priključiti. Treća grupa ljudi uočava promene, želi nešto da uradi, ali još uvek nije spremna za takav korak. Četvrta grupa ljudi radi na promenama i ako je svesna da je to mukotrpan posao, čiji će se rezultati videti tek koju godinu kasnije. To su pioniri  u nekom poslu. Nadam se da sam i ja pionir u uvođenju informatičke tehnologije u nastavni proces obrazovnog sistema na jedan novi način. Što se tiče reakcije kolega, samo jednom sam čuo da će moj rad ukinuti izvor zarade mnogim mlađim kolegama koji pripremaju učenike za završni ispit. Smatram da nije tako iz prostog razloga što učenici koji nisu savladali osnove matematike ne mogu da dobiju kompletno objašnjenje izrade zadataka sa video snimka. Takvim učenicima potreban je nastavnik koji će im pojasniti postupak izrade zadataka. Opet, znam da neki nastavnici matematike upućuju učenike da pogledaju snimke na Ju tjubu.

Kako ste došli na ideju da učenicima pomognete u pripremi za završni ispit iz matematike koristeći Ju tjub?

      To uopšte nije nova ideja. Video tutorijali su u ekspanziji. Jednoga dana  razmišljao sam da učenici posećuju sajtove sa različitim sadržajima. Razmišljao sam o tome kako su oni već na svim tim društvenim mrežama, a onda sam postavio pitanje – gde sam ja? Odlučio sam da rešenja zadataka za završni ispit postavim na Ju tjub i tako je krenulo.

Koliko ste video snimaka postavili na Ju tjub?

      Postavio sam 359 video snimaka, s tim što imam još materijala i trebalo bi da se postavi.

Imate li podatak o tome koliko je ljudi videlo Vaše snimke?

      Snimke je pogledalo negde oko 2 850 000 korisnika. Međutim, znam i da je bilo snimljenog materijala sa Ju tjuba, pa su deca kasnije pravila DVD za učenike koji nemaju internet priključak. Kasnije je bilo ‘’skinuto’’ negde oko 10 000 puta. Naravno, deca su to i sama presnimavala, pa je onda broj još veći.

Da li ste pokušavali da tražite pomoć za svoj projekat u Ministarstvu prosvete i nauke?

      U nekoliko navrata razgovarao sam sa ministrom prosvete. U prvim razgovorima nisam naišao na veliko razumevanje, ali kako je broj učenika koji cu se spremali za završni ispit rastao, Ministarstvo prosvete i nauke je imalo sve veće interesovanje za moj rad. Mislim da je pozitivna stvar to što ljudi koji vode naše Ministarstvo prosvete počinju da uviđaju pozitivne strane informacionih tehnologija i postaju otvoreniji za implementaciju interneta u formalno obrazovanje. Veliku podršku za svoj rad imam od strane Ministarstva za kulturu, informisanje i informatičko društvo, a veliki su izgledi da moje projekte podrži i Ministarstvo prosvete i nauke.

Jeste li pokušali da tržite pomoć ovde u Nišu?

      U Nišu sam dobio pomoć od ”EI informatike” u vidu računarske opreme.

Gospodine Popoviću, u toku je jedno takmičenjekoje se zove Web Fest. ME. Kakvo je to takmičenje?

      Da, u toku je jedno takmičenje gde mogu da konkurišu apsolutno svi sajtovi. Ima 20 kategorija, a svaka kategorija ima određen broj prijavljenih sajtova iz bivše Jugoslavije. Moj sajt koji se zove ’’Uči slobodno’’ prijavljen je u kategoriji edukativnih sajtova. (Kategorija edukativnih sajtova ima 155 prijavljnenih sajtova. prim autora)

Kako izgleda to takmičenje?

      Takmičenje se sastoji iz dva dela. Prvi deo je Web Fest konferencija koja je održana 22. i 23. septembra ove godine u Budvi, a organizuju je najuspešnije kompanije iz internet industrije koje žive kroz web i od web-a. To je i najveći regionalni događaj koji populariše korišćenje interneta. Na konferenciji su govornici bili najuspešniji preduzetnici u oblasti interneta, kao što su Met Mulenveg, osnivač, ’’Word press-a’’, Vladimir Nikolić, Osnivač ’’Limunda’’, ali i mnogi drugi koji su nama nepoznati, a priznati u svetu internet industrije. Drugi deo je takmičarski deo gde žiri proglašava pobednike po kategorijama. Pored toga, postoje i nagrade Grand Pri žirija i Grand Pri publike.

Vaš sajt je trenutno četvrti na listi, po broju glasova, u svim kategorijama?

      Da, sajt ’’Uči slobodno’’ je po broju glasova među prvih deset što mi je dalo nadu da mogu i da osvojim neku nagradu.

 Da li bi Vam značila ta nagrada?

      Ne znači mi toliko nagrada koliko mogućnost da se nađem na mestu gde se okuplja veliki broj najuspešnijih internet kreatora i uspešnih ljudi.

Zašto je to bitno?

      Bitno je zato što je to mesto gde dolazi veliki broj predstavnika medija iz cele bivše Jugoslavije, ali i predstavnici raznih ministarstava i vodećih internet kompanija, pa je to odlična prilika da se promoviše jedan ovakav projekat.

Kako može da se glasa za Vaš sajt i kad se završava glasanje?

      Može da se glasa sa Fejsbuka ili sa sajta Web Fest. ME. Glasanje se završava 10. novembra, tačno u ponoć.

Koji su Vam  planovi za budućnost?

      Ono što treba da se uradi u narednom periodu jeste postavljanje snimaka izrade zadataka za završni ispit u ovoj školskoj godini za matematiku, ali i zadataka iz srpskog jezika.

To će sve biti besplatno?

      Da, besplatno. Moto čitavog projekta je ’’Besplatno učenje za sve’’.

Šta planirate dalje?

      U sledećih 5 – 6 godina trebalo bi da se na ovaj način obradi kompletan nastavni program za osnovnu školu, što će biti polazna tačka za ovakav način učenja i u srednjoj školi, pa i na fakultetu. Ovde treba napomenuti da, pored toga što su deca više motivisana za rad, ovakav način učenja pomaže učenicima koji su propustili nešto na času, ali pomaže i učenicima koji su bili odsutni sa časa zbog bolesti, pa mogu da nastave da uče kad se vrate u školu. Sadašnji način rada nema rešenje za odsutne učenike, naročito ako se radi o dužem osustvu. Znači, nema propuštenog gradiva. Svakako treba reći i to da postoji veliki broj srpske dece koja žive u inostranstvu, pa je ovo velika pomoć i njima a i kolegama koji predaju toj deci.

Može li popularnost društvenih mreža da doprinese poboljšanju uspeha naših učenika?

      Naravno, to je i cilj ovakvog načina rada. S jedne strane deca se ohrabruju da istražuju, da uče kad njima odgovara, a preko komentara, kao povratne informacije, deca međusobno komuniciraju i pomažu jedni drugima. Najbolje se uči kad treba da se nekom nešto objasni, jer i sami moramo da razjasnimo sve do detalja. Ako deca rade na ovaj način, istovremeno se i funkcionalno osposobljavaju za korišćenje interneta i u neke druge, pametnije svrhe, a ne samo za slušanje muzike, dopisivanje preko Fejsbuka ili gledanje filmova. S druge strane, kako neko reče, naša deca su već tamo, mi samo treba da ih pratimo!

Posle svega rečenog, Saša mi uopšte ne deluje kao čovek koga je na Ju tjubu videlo skoro 3 miliona ljudi. Deluje mi skromno, kao i svi veliki ljudi, mada sam siguran da je ovaj čovek napravio veliki korak u obrazovanju naše dece i da će njegov projekat doprineti da uspeh učenika u Srbiji, ali i u inostranstvu, bude mnogo bolji.

DA POBEDI SAŠA POPOVIĆ GLASAJTE OVDE.